Van Windhoek naar Kaapstad 2009Inmiddels hebben we de meeste landen in Azië bezocht en wordt het tijd voor een ander continent. Het wordt Afrika en dan wel Namibië en Zuid Afrika. Opnieuw met Tropical Cyclist omdat we willen fietsen, maar het geregel graag uit handen geven. Met Tropical Cyclist per fiets en overlandtruck door Namibië en Zuid-Afrika
|
|||||
Maandag 27 april Het begin van onze 23 daagse fietstocht door Namibië en Zuid-Afrika. ’s Avonds gaan we allemaal eten bij de Italiaan. Pascal heeft weer allerlei lekkere gerechten besteld. |
|||||
Dinsdag 28 april, Windhoek – Outjo (250+f 70 km) We moeten om half 7 op, maar dat is geen probleem. De overlandtruck genaamd Sid is aangekomen en alle bagage en fietsen gaan erin. De truck is speciaal voor overlandtrips ontworpen en heeft vele handige vakken en kleppen, waaronder lockers voor de bagage. Iedereen krijgt zijn eigen locker waar hij zijn bagage in moet doen. Pascal is zoals altijd de organisator en drijvende kracht van de reis en verantwoordelijk voor de route en ons algehele welzijn en Johannes is deze reis onze chauffeur en kok. Pascal en Johannes zorgen voor het eten; spinazie met pindakaas, vlees van de BBQ en ijs toe. Erg lekker. |
|||||
Woensdag 29 april, Outjo – Andersson Gate (f 100 km) We zijn al vroeg wakker, het wordt namelijk om 6 uur al licht, en om 7 uur zijn de tassen ingepakt en de tent afgebroken. Tijd voor ontbijt. Gebakken eieren, brood en yoghurt met muesli. Goed fietsvoer dus. We moeten vandaag 100 km fietsen tot de Andersson Gate van Etosha National Park. Er staat geen wind en de eerste 45 km tot de drinkstop gaan voorspoedig. De weg is erg recht en het landschap wat saai. Na de eerste stop rijden we met z’n zessen verder, Annette, Ina, Inge, Frans en Ad en ik. Na 73 km is eindelijk weer een drinkstop en moeten we nog 15 km fietsen tot de lunch, met tegenwind. In het camp gaan we de tenten opzetten. We hebben ontdekt dat het ’t snelst gaat met z’n vieren. Inge, Ina, Annette en ik zetten onze drie tenten op en daarna die van Johannes. Het gaat heel snel op deze manier. |
|||||
|
Het kamp ligt binnen een omheining in het park. Bij het camp is een drinkplaats waar de dieren komen drinken. We gaan voor het eten naar de drinkplaats en zien jakhalzen, zebra’s en een neushoorn. Om 22.00 uur ga ik terug naar de tent om te slapen. |
||||
|
Donderdag 30 april, Etosha National Park We worden vanzelf wakker om 5 uur en staan meteen op. Tassen inpakken en tent afbreken en om even over 6 uur vertrekken we met Sid het park in. We zien eerst springbokken, even later zebra’s, nog meer springbokken en weer een kudde zebra’s. Na het ontbijt rijden we opnieuw langs een poel en daar staan een aantal olifanten te drinken. Bij een andere poel staan giraffes, struisvogels en aardvarkens te drinken en bij een waterbak zijn de zebra’s aan het badderen. Het landschap is heel gevarieerd en dat zorgt ervoor dat we zoveel verschillende dieren tegen komen. Zebra’s lopen voor de truck uit op de weg, evenals springbokken. Om half 5 komen we aan bij Camp Namutoni. Hier hebben we een mooie kampeerplaats op het gras. We zetten eerst snel de tenten op, even douchen en lopen dan naar de drinkplaats om te zien of er nog dieren zijn. Het valt wat tegen, twee giraffes en drie zebra’s. |
||||
Vrijdag 1 mei, Von Lindequist Gate – Otavi (85+f 80 km) We zijn al om 6 uur wakker. Ontbijt is vanaf half 7 en om half 8 vertrekken we met Sid voor de eerste 85 km, nabij Tsumeb. Op weg naar de poort komen we weer giraffes tegen, maar nu heel dichtbij. Echt super. Om 10 uur stappen we op de fiets voor de 80 km naar de camping ‘Zum Potjie’, 8 km voor Otavi. Het waait niet en we fietsen het redelijk makkelijk weg. De weg is wel een beetje heuvelachtig, maar dat maakt het fietsen wel afwisselend. Onderweg worden we aangehouden door de politie die op snelheid controleert. Ze hebben ons op 16 km gescand. Dat is 21 km minus 5 km correctie. Ze willen natuurlijk op de foto! We zijn de enige kampeerders op ‘Zum Potjie’ en hebben het hele camp voor onszelf. De douches worden hier op hout gestookt en zijn lekker warm. ’s Avonds eten we in het restaurant het gerecht waar de camping naar vernoemd is ‘potjie’. Dit is een eenpansgerecht met veel groenten en vlees, geserveerd met rijst en bietensla. Niet direct mijn favoriete gerecht. |
|||||
Zaterdag 2 mei, Otavi – Windhoek (f 76+226 km) We fietsen de eerste 76 kilometer richting Otjiwarongo en rijden daarna verder met Sid terug naar Windhoek. Bij 76 km zijn we uitgefietst en gaan wij met de fietsen de truck in. Een aantal fanatieke fietsers worden onderweg en in Otjiwarongo opgepikt. We rijden nog wat verder tot een geschikte lunchplek en om 1 uur vertrekken we naar Windhoek waar we om 16.00 uur arriveren. De eerste 2 uur is het rustig in de truck, iedereen doet een dutje. In Windhoek laden we in sneltreinvaart de fietsen en spullen uit. Pascal en Johannes moeten nog inkopen doen voor de komende 3 dagen tot Swakopmund. ’s Avonds eten we weer in hetzelfde pastarestaurant lekkere pasta, pizza en salade. Vooraf lijkt het altijd teveel, maar uiteindelijk gaat vrijwel alles op! |
|||||
Zondag 3 mei, Windhoek – Swakopmund 1 (f 42 km) Dit is de eerste dag van onze driedaagse tocht naar Swakopmund, 310 km verderop. De afstand wordt deels gefietst en deels met de truck afgelegd. Om 8 uur is iedereen gereed om te fietsen. Windhoek is op dit tijdstip vrijwel verlaten en al gauw zijn we buiten Windhoek. Het terrein is glooiend en we moeten telkens een beetje klimmen en dalen. Na 30 km houdt het asfalt op en wordt het wegdek onverhard met gravel, steentjes en zand. Het terrein blijft glooiend en je moet oppassen dat je niet te hard naar beneden gaat omdat onderaan de heuvel vaak zand ligt. Frans rijdt voor mij en gaat tamelijk onverschrokken naar beneden. Bij de twee afdaling ligt onderaan zand en dat heeft Frans te laat door, waardoor hij ten val komt. Ik zie het gebeuren en weet tijdig te remmen. Klaus komt vlak achter mij tot stilstand. Frans is hard gevallen en een automobilist neemt Frans en Klaus mee naar een ziekenhuis in Windhoek. Pascal geeft de mobiele nummers van hem en Johannes zodat vanuit het ziekenhuis contact kan worden opgenomen. |
|||||
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de planning van vandaag. Pascal rijdt verder naar Johannes die op 40 km op ons wacht. Ik blijf bij de fietsen van Frans en Klaus en wacht tot Johannes met Sid terugkomt om de fietsen op te halen. Inge biedt aan om samen met mij op Sid te wachten. Ik ben erg blij met haar aanbod. Het is wel een stuk gezelliger om samen te wachten. Wij zetten de tenten op langs de kant van de weg en genieten van onze onverwachte vrije middag. Pascal en Johannes zijn al om half 4 weer terug. Johannes gaat eten maken en Pascal leeft zich uit op het verzamelen van hout voor het kampvuur, geholpen door Jan Paul en Ad. Het was een enerverende dag en iedereen zal nu toch wat voorzichtiger afdalen, een enkele uitzondering daargelaten. |
|||||
Maandag 4 mei, Windhoek – Swakopmund 2 (120+f 55 km) We gaan eerst met de truck naar het hoogste punt van de Bosua Pas, waar we eigenlijk zouden overnachten. Hier stapt iedereen op de fiets en beginnen we aan de 20 km lange afdaling met af en toe een pittige klim. Het is nog steeds gravel en soms erg stijl, maar iedereen komt zonder kleerscheuren beneden. Het uitzicht is fantastisch en ook telkens anders. Dit is werkelijk een heel mooi stukje Namibië. Bij de lunch ondervinden we hoe bushfires (bermbranden) ontstaan en dat deze zich heel snel verspreiden. Het doven ervan is door de wind niet eenvoudig. Het is inmiddels 16.00 uur als we op 55 km zitten. Pascal besluit ter plekke het bushcamp op te zetten. Het is een mooie ruime plek met veel zand en voldoende hout voor een kampvuur. Heel belangrijk bij een bushcamp. We hebben echt mazzel met Johannes. Bij de drinkstop zorgt hij ervoor dat er drinken, koekjes, chips, bananen en appels voor het grijpen liggen en ’s middags en ’s avonds mogen we alleen helpen met groente snijden en aardappels schillen. De rest van het koken doet hijzelf. Wij doen vervolgens wel de afwas. Dat is niet meer dan logisch. |
|||||
Dinsdag 5 mei, Windhoek – Swakopmund 3 (f 142 km) Vandaag gaan we eerst 80 tot 100 km fietsen en dan het laatste stuk met de truck naar Swakopmund. Het loopt voor Ad en mij echter heel anders. Ad vertrekt om 7.10 uur met de bedoeling tot 80 km te rijden waar de lunch is. Hij heeft alleen twee bidons met drinken en wat chips mee. Na 80 km wordt het landschap erg saai en hebben we soms een paar kilometer asfalt, ‘dust free zone’, en dan weer onverhard. Op 100 km lunchen we met crackers en Nutella. Het zoeken naar een goed spoor in het onverharde wegdek is vermoeiend. Ad had bij 60 km op de weg gezet: ‘Ad, 10.30 uur’ en aan een automobilist doorgegeven dat hij door zou rijden naar Swakopmund. Deze had het weer aan Anja, Jan en mij verteld. Hij was al om half 2 in Swakopmund zonder eten, drinken en geld! Johannes regelt voor ons een zeer late lunch en daarna gaan we met z’n allen de truck schoonmaken, afstoffen en alles afwassen. Dat laatste is heel erg veel. Hierna nemen we een lekkere douche om al het stof af te spoelen en rusten uit tot het diner. We gaan eten in het ‘Lighthouse Pub & Restaurant’ waar we weer heerlijk eten. Morgen een vrije dag! Een beetje bijkomen van de prestatie van vandaag. |
|||||
Woensdag 6 mei, Swakopmund (rustdag) We worden gewoontegetrouw om 6 uur wakker maar staan pas om half 8 op. Pascal zit al te ontbijten, maar die is altijd heel vroeg op, en de anderen volgen even later. Na koffie met gebak in de conditorei lopen we terug naar het guesthouse waar Pascal druk aan het sleutelen is aan de fiets van Jan Paul. De versnelling heeft het gisteren begeven. Samen met Ad weet Pascal de klus te klaren. Het is inmiddels opgeklaard en zonnig geworden, maar er staat een fris windje. ’s Avonds gaan we bij een pizzeria eten. De snelheid waarmee het eten verdwijnt doet vermoeden dat we uitgehongerd zijn, terwijl we vandaag niet eens hebben gefietst! |
|||||
Donderdag 7 mei, Swakopmund – Kuiseb pas (55+f 80+40 km) We ontbijten om 7 uur en rijden met de truck tot Walvisbaai en dan nog 25 km verder tot de zon doorkomt. Het wegdek is authentiek Namibië, onverhard met gravel, grind en zand. Johannes heeft weer lekker gekookt. Karbonades met gebakken aardappelen en groente. En natuurlijk kampvuur. Inmiddels ruiken al mijn kleren naar kampvuur. We liggen al om 21.00 uur in de tent. ’s Nachts word ik wakker van hoefgetrappel en briesen en ik vermoed dat er zebra’s rondom de tent lopen. Ik kan het niet zien, maar durf de rits van de tent niet te openen, bang dat ze dan zullen schrikken. |
|||||
Vrijdag 8 mei, Kuiseb pas – Solitaire - Sesriem (f 60+116 km) De gebruikelijke routine; 6 uur opstaan, tenten afbreken, ontbijten en om ongeveer 7 uur vertrekken. Normaal kampeert Pascal op de Kuiseb pas, nu staan we er twee km voor en moeten dus op de fiets de pas over. Het is een pittige klim maar met een fantastisch uitzicht! Na de lunch rijden met de truck naar Sesriem, waar we overnachten in het camp. Lekker een douche en toilet na een nachtje bushcamp. |
|||||
Zaterdag 9 mei, Sesriem – Sossusvlei – Sesriem – op weg naar Helmeringhausen (150+f 20 km) We staan om half 5 op, tent afbreken en om 5 uur zit iedereen in de truck en vertrekken we naar de poort van de Sossusvlei, die om kwart over 5 opengaat, een uur voor zonsopkomst. Over een asfaltweg rijden we naar duin 45. Het begint al licht te worden, maar we zijn op tijd voor zonsopkomst. We lopen langs de rand naar boven waar het hard waait en je ongeveer wordt gezandstraald. Door de zon kleuren de duinen heel mooi rood en ontstaan er diepe schaduwen. Ondertussen heeft Johannes het ontbijt klaargemaakt en om 8 uur kunnen we aanvallen. Na het ontbijt rijden we nog een stukje door en stappen dan over op een 4x4 die ons naar de Sossusvlei brengt. Hier gaan we samen met een gids een wandeling door de Sossuvlei maken en Dead Vlei bezoeken. Onderweg vertelt de gids ons over het ontstaan van de Sossusvlei, welke dieren in de woestijn voorkomen en over de Bosjesmannen die hier vroeger hebben geleefd. Om 11 uur zijn we weer terug bij het kampeerterrein, halen de was op en rijden door richting Helmeringhausen. Na een lunch aan de kant van de weg stappen we op de fiets. Het wegdek is nog steeds zanderig, gravel en wasbord. Ik rijd stevig door en na 20 km houd ik het voor gezien. Genoeg geploeterd voor vandaag. We stappen in de truck en na een leuke afdaling, die konden we nog wel hebben, staat Pascal 6 km verderop langs de weg. Hier gaan we ons bushcamp maken. We zetten snel de tenten op en genieten van de zonsondergang. Even poedelen met een sopje en een doekje om het ergste vuil en stof van die dag af te spoelen. Johannes heeft vandaag kip in een saus met rijst gemaakt. Het smaakt weer prima. En na de koffie en de afwas ligt iedereen weer om 21.00 uur in zijn tent. ’s Nachts worden we wakker gemaakt door een kudde koeien die ons op hun pad vinden, dat niets vinden en al loeiend ons dat kenbaar maken. Inge heeft niet door dat een aantal koeien naast haar tent staan en maakt de koeien aan het schrikken. |
|||||
Zondag 10 mei, op weg naar Helmeringhausen – Aus (80+ f 80+40 km) De gebruikelijke routine en na het ontbijt vertrekken we om kwart over 7 met de truck voor de eerste kilometers richting Helmeringhausen. Net voorbij de top worden we uit de truck gezet en moeten we fietsen. Het wegdek is redelijk goed, onverhard met af en toe veel zand. Dan is het even ploegen. De meeste tijd is het heuvel af met soms een klimmetje. We fietsen de eerste 40 km gemakkelijk weg. De volgende 20 tot de lunch kosten wat meer moeite. Het is vandaag lekke banden dag. Ina begon de dag met een lekke band. Ad, Klaus en Jan Paul nemen de afslag naar Helmeringhausen in de plaats van naar Aus en lopen daar verschillende lekke banden op. Eerst heeft Jan Paul twee lekke banden en daarna Klaus en Ad ieder een lekke band. Het wordt veroorzaakt door kleine doorntjes die hele geniepige gaatjes veroorzaken. Bij de lunch moeten diverse banden worden geplakt. Na de lunch rijden we nog 20 km verder. 10 km afdalen, dan vals plat omhoog en weer afdalen. Daar stappen we weer in de truck voor de rit naar Aus, waar we koffie met gebak krijgen en Pascal met Johannes wat boodschappen gaat doen. We komen om half 5 aan op Klein-Aus Vista, waar we vannacht kamperen. |
|||||
Maandag 11 mei, Aus – Luderitz (f 120 km) Het was vannacht koud en we stappen warm aangekleed op de fiets. Lange broek, sokken en een jas aan. Vanaf het camp eerst een klimmetje naar de weg en daarvan krijg je het wel warm, maar van de 20 kilometer lange afdaling die daarna volgt niet. Om twee uur zijn we bij Obelix Village, ons onderkomen voor vannacht. Na een lekkere douche gaan we Luderitz verkennen. Het is een echt mijnwerkersplaatsje, van oorsprong Duits met een wat unheimische sfeer. Niet bijzonder, maar de waterkant is wel mooi aangelegd. ’s Avonds gaan we aan de waterkant in een goed restaurant eten. We hebben heerlijke viscurry, kipnuggets, pizza, salade en patat. Wat over is wordt meegenomen voor morgenmiddag. |
|||||
Dinsdag 12 mei, Luderitz – Seeheim (120+f 40+120 km) We vertrekken om 8 uur met de truck naar Aus voor koffie en gebak. De koffie lukt wel, maar het gebak is op! Gelukkig had Pascal nog brownies in voorraad. Het landschap tussen Luderitz en Aus ziet er vanuit de bus en in het ochtendlicht anders uit dan gisteren. Onderweg zien we ook nog een hele groep struisvogels lopen. Het blijft bijzonder dieren in het wild te zien. Na de koffie stappen we op de fiets voor 40 km over asfalt. Met de wind in de rug hebben we die zo afgelegd, ondanks de heuveltjes. Inge en Ina, Pascal en Jan rijden bij de lunch door en die worden onderweg door de truck opgepikt. De anderen zijn bij de lunch al ingestapt. Het landschap is erg mooi. Vlak na Seeheim zetten we ons bushcamp op in de rivierbedding van de Schaaprivier. Na het opzetten van de tenten gaan we met een drankje genieten van ons laatste bushcamp. Ad en Pascal hebben nog energie over en gaan een partijtje sparren. De strijd eindigt onbeslist, maar we hebben wel veel lol gehad. |
|||||
Woensdag 13 mei, Seeheim – Hobas bij Fish River Canyon (f 110 km) Vandaag gaan we naar Fish River Canyon en kamperen we in Camp Hobas. De weg is nog steeds onverhard en voorgaande jaren was het heel veel wasbord. Wij hebben mazzel want groot deel van de weg is geprepareerd en het wasbord valt mee. Om half 3 komen we aan in het camp. Daar wacht ons een verrassing want Ad, Ina en Annette hebben de tenten al opgezet. Kunnen we even uitrusten en douchen voordat we naar de canyon gaan voor zonsondergang. Om half 5 gaan we met de truck naar Fish River Canyon om te genieten van de zonsondergang met een drankje. Fish River Canyon is de twee na grootste canyon ter wereld. Het is erg mooi. ’s Avonds eten we patatjes met kip en groenten. |
|||||
Donderdag 14 mei, camp Hobas – Noordoewer, (80+120 km) Vandaag is onze laatste dag in Namibië, morgen steken we de grens over naar Zuid-Afrika. We fietsen 80 km door een prachtig landschap. Veel heuvels en klimwerk, maar wel de moeite waard. Na 80 km is het tijd voor lunch en gaan de fietsen de truck in voor de laatste 120 km naar Noordoewer aan de Oranjerivier. Deze rivier vormt de grens met Zuid-Afrika. Hier zien we voor het eerst sinds dagen wolken aan de lucht. We komen aan op een hele mooie camping met gras. Na al het zand en grind is gras een luxe. We zetten onze tenten op met zicht op de rivier. ’s Avonds kunnen we lekker eten aan picknicktafels. Voor zover die niet in beslag genomen door het wasgoed. Ik ben weer aangesteld als ‘hoofd wasgoed’. |
|||||
Vrijdag 15 mei, Noordoewer – Springbok, (f 94+ 40) Vandaag steken we de grens over naar Zuid-Afrika. We vertrekken op tijd omdat het in Zuid-Afrika één uur later is dan in Namibië. Om 7 uur zitten we op de fiets voor de 14 km naar de grens. Inge, Ina, Ad en ik gaan gezamenlijk door de douane van Namibië, steken de rivier en grens over naar de douane van Zuid-Afrika. De eerste 35 km zijn vals plat en ik had gepland in de truck te stappen, maar voorbij de grens is geen goede plek om op de truck te wachten en ik rijd samen met Ad de eerste 20 km vals plat. Het gaat beter dan verwacht, maar na 20 km stap in toch in de truck. Achteraf is het maar goed dat ik ben gaan fietsen want de truck passeert ons pas op 17 km. Ik had waarschijnlijk 30 tot 45 minuten op de truck moeten wachten. Op km 40 stap ik weer uit de truck en rijdt met Ad verder tot 60 km. Eerst gaat het bergaf maar daarna weer glooiend met vals plat! Pascal dacht dat het alleen naar beneden ging en erkent dat hij zich heeft vergist. Ach, hij heeft het zelf ook gefietst en ervaren. Op 60 km is de lunch en stapt iedereen behalve Pascal, Ad en Jan in. Pascal en Ad stappen op 80 km in de truck. Jan rijdt door tot Springbok. Jan Paul ligt ver op ons achter en rijdt helemaal tot Springbok. Na 40 km met de truck zijn we om drie uur in Springbok. Het is een redelijk grote plaats. We slapen vannacht in twee huizen. De huizen hebben een jaren 50 inrichting en ruime kamers. Ons huis is de basis voor de groep. Nadat we ons hebben opgefrist gaan we in Springbok op zoek naar een koffiehuis. Dat valt niet mee, maar uiteindelijk komen we op aanwijzingen van een mevrouw een curiosawinkeltje annex lijstenmaker terecht waar we heerlijke koffie drinken met muffins. We zitten er erg gezellig en om half 6 gaan we eindelijk weg. De meeste winkels sluiten hier om 17.00 uur, behalve de supermarkt. In Namibië hebben we afgelopen weken nauwelijks bewolking gehad, maar vanaf de Oranjerivier is het bewolkt en in Springbok zelfs zwaar bewolkt. We mogen een uur langer slapen en hoeven we pas om 7 uur op omdat het dan pas licht wordt. |
|||||
Zaterdag 16 mei, Springbok – Citrusdal (f 60+350 km) Het is een koude, winderig en bewolkt dag. Dit wordt veroorzaakt door slecht weer bij Kaapstad. Pascal past het programma aan de weersomstandigheden en ipv naar Vanrijnshoop rijden we door naar een locatie 20 km boven Citrusdal. Om kwart voor 9 rijden we weg, gekleed in een lange tight, shirt en jas. Dit is geen overbodige luxe merken we algauw. De eerste 5 km tot de hoofdweg zijn een weggevertje. Alleen maar omlaag, daarna glooiend met tot 30 km nog een paar lekkere afdalingen en dan voornamelijk omhoog. Op de hoofdweg is nog 555 km naar Kaapstad. De meeste kilometers zullen we daarvan in de truck afleggen. Tot 40 km gaat alles goed, maar daarna trekt de lucht dicht en rijden we een regenbui in. Eerst slechts miezerig maar algauw echte druppels. Op 60 km gauw de truck in met fiets en al en wat droogs aantrekken. Als iedereen binnen is rijden we verder tot de lunch om 13.30 uur. Het regent nog steeds en onder de luifel maken we de lunch klaar. De meeste gaan binnen eten en als de lunch over is wordt het droog! ’s Avonds eten we in de huiskamer bij het openhaard. |
|||||
Zondag 17 mei, Citrusdal Na een goed nacht staan we om 7 uur op. Om 9 uur gaan we een wandeling over het terrein van Gekko Lodge maken. Veel klauterwerk met mooie vergezichten over de Olifantsrivier en het dal. Op het terrein is ook een rotsschildering van de Sam te zien. Met veel fantasie kan je er figuurtjes in zien. Het moet een zwangere vrouw en haar man voorstellen die een feest gaan vieren met de familieleden die van beide kanten komen aanlopen. Vannacht slapen we voor de laatste keer deze vakantie in een tent, die zetten we tussen de buien door even op. Met regenhoedje om inregenen te voorkomen. Het is inmiddels druk geworden in de lodge want er zijn nog twee overlandtrucks aangekomen. Wij nemen de huiskamer met haardvuur weer in bezit. ’s Avonds eten we voor het laatst bij het kampvuur. Het hoort echt bij deze vakantie; kamperen en kampvuur. |
|||||
Maandag 18 mei, Citrusdal – Kaappunt – Kaapstad (f 20 km) De vakantie is nu bijna over. Vandaag gaan we via Kaapstad naar Kaappunt, het zuidelijkste puntje van Afrika. Het is ongeveer 4,5 uur rijden. Het heeft gelukkig niet geregend vannacht en we kunnen de tent redelijk droog inpakken. Snel ontbijten en alles opruimen in de truck zodat we om 8 uur kunnen vertrekken. Onderweg hebben we afwisselend zon en regen. Als we bij de Kaappunt aankomen is het gelukkig droog en een waterig zonnetje. Het waait wel heel erg hard. We lopen naar boven waar we een mooi uitzicht hebben op Kaap de Goede Hoop. Terug bij de truck staat de lunch klaar en komt de zon goed door. Vanaf hier naar Simon’s Town is 25 km door een heel mooi stukje. In eerste instantie gaan slechts een paar groepsleden fietsten, maar door het zonnetje stapt uiteindelijk iedereen op de fiets voor de laatste fietskilometers van de vakantie. Als iedereen aan boord is rijden we door naar Simon’s Town voor koffie met gebak. Daarna rijden we naar hotel Graeme in Kaapstad, waar we om vijf uur aankomen. Gauw alle fietsen en bagage uit de truck halen en in het hotel zetten voordat iemand anders ermee aan de haal gaat. ’s Avonds hebben we ons afscheidsdiner bij Buena Vista Social Café samen met Vashti, de baas van Johannes. Zij was erg benieuwd hoe het allemaal gelopen is. Ons laatste diner is erg lekker en gezellig. |
|||||
Dinsdag 19 mei, Kaapstad De reis is nu echt ten einde. Het was een hele mooie reis en een gezellige groep. Na de enige drie regenachtige dagen van de hele reis is het vandaag weer zonnig en warm. Om vier uur zwaaien we Inge en Annette uit. |
|||||
Woensdag 20 mei, Kaapstad We hoeven niet vroeg op, maar om half 8 zijn we toch wel wakker. Als we om 8 uur gaan ontbijten zijn we de eersten, op Pascal na want die is al op de fiets weg. |
|||||
Donderdag 21 mei, Kaapstad De laatste dag van de vakantie begint bewolkt. Het heeft vannacht geregend en geonweerd en het is wat frisser dan gisteren. Na het ontbijt lopen we naar ‘Green Market’ om souvenirs te kopen. Vashti had ons verteld dat er buiten de markt ook nog 2 pakhuizen vol souvenirshopjes waren. Na een lekker kopje koffie lopen we verder en komen bij het Kasteel de Goede Hoop, dat in 1666 door de VOC is gebouwd om de nederzetting te verdedigen. In de loop der eeuwen is het uitgebreid en verbouwd. In 1996 is de restauratie van het kasteel afgerond en is nu een voorbeeld van Nederlandse, Engelse en Franse bouwstijlen. |
|||||
|
|||||